De câtiva ani buni, odatã cu înmultirea supermarketurilor precum ciupercile dupã ploaie, în România a apãrut un fenomen curios: asa-numita"bãtãlie pentru promotii". De regulã, la fiecare deschidere a unui supermarket, veritabilã "ctitorie a societatii democratice de consum", portile sunt luate cu asalt de cãtre o multime furibundã de oameni ce se îmbrâncesc, se calcã in picioare, numai pentru a ajunge la mult-râvnitele "promotii", adicã la produsele pentru care se aplicã reduceri substantiale de preturi. Pe o perioada limitatã, cunoscutã numai de conducerea magazinului; astfel, se poate întâmpla ca fericitul cumpãrãtor, ajuns la casa de marcat, sã constate ca a fost taxat cu un pret mai mare, deoarece "promotia a fost valabilã, dar a expirat cu trei minute in urmã". Cu toate cã oamenii ar trebui sã nu accepte aceastã mãgãrie, cei mai multi "înghit gãlusca" si plãtesc pretul cerut.

  La inceput, aceste promotii cuprindeau alimente de baza, cum ar fi uleiul si zaharul; vazand ca acest mecanism functioneaza din plin, managerii au decis ca in locul alimentelor sa fie promovate tigai, oale, prajitoare de paine, toate de o calitate indoielnica, dar frumos ambalate. Caci ambalajul multicolor si supermarketul iluminat "a giorno" au fost armele de baza cu care capitalismul a batut socialismul in lupta pentru suprematie!

 Asadar,smecheria (pardon, "strategia de marketing") functiona din plin, oamenii ce se calcau in picioare "la promotii"cumparau marfurile de proasta calitate, incasarile atingeau cifre record. Plus ca multi din clientii prezenti la "promotii" deveneau clienti fideli, iertand cu generozitate"teapa" trasa. Deoarece supermarketul este un loc unde poti gasi de toate; asadar, chiar daca ai fost pacalit cu un set de tigai de proasta calitate,tot de aici ai cumparat niste crenvursti si o costita semipreparata cu miros imbietor si buna la gust...

 Insa recesiunea a facut ca numarul clientilor sa scada. Banii fiind mai putini, oamenii au devenit reticenti si au inceput sa gandeasca de doua ori inainte de a cumpara. Lucru inadmisibil pentru patronii din retail, care au cautat si au gasit o solutie pentru a face pe bietul cumparator sa le lase si ultimii banuti din fundul portofelului sau al cardului. Astfel a aparut conceptul numit "Black Friday", de sorginte americana, raspandit ulterior si in Uniunea Europeana. Ce este acesta, de fapt?

 Este o actiune de propaganda comerciala ce se face in primul rand prin mass-media, dar si prin pliante, fluturasi etc. pusi in cutia postala. In mass-media, actiunea se desfasoara in doi timpi. Mai intai, pe canalele TV se face o reclama agresiva, la orele de maxima audienta, asupra unor super-produse de uz casnic care chiar ar usura munca oricarei gospodine (cum ar fi celebra tigaie Dry-Cooker). Aceste produse au preturi mari, se livreaza numai prin curier; pensionarii cu pensii mari si salariatii ce castiga de la salariul mediu in sus fac parte din clientii acestui sistem. Si, nota bene, nu se gasesc in magazinele obisnuite. Important este ca reflexul publicului sa fie initiat!

 Pe terenul pregatit in aceasta prima faza intra in actiune adevarata "Black Friday". Anual, la sfarsitul lunii noiembrie, o zi de vineri este rezervata unor "promotii" la scara mare, ce includ pe langa acele super-produse promovate in prima faza aproape toata gama de aparate electrocasnice, plus televizoare, laptopuri, tablete, camere video. Toate, fireste, la preturi substantial reduse, pe o scurta perioada ce incepe la deschiderea magazinului. Aceasta actiune se desfasoara in toate supermarketurile, este precedata de o reclama agresiva pe toate canalele media plus reportaje la fata locului in "mareata zi".

 Elementul interesant si cheia succesului este urmatorul: in loturile de produse destinate acestor"promotii",se gasesc destule produse cu defecte sau vicii ascunse printre produse bune.Mai mult,destui cumparatori stresati de a apuca produsul mult-dorit sau de nu a iesi din perioada de promotie uita pur si simplu sa mai treaca pe la standul de probe pentru verificare si pentru obtinerea certificatului de garantie.Asa ca,pentru nefericitii posesori ai unui aparat defect,aceasta zi mult-asteptata chiar devine"vinerea neagra" sau"Black Fraier-day",vorba unui anonim cu umor.Iar daca tot a venit vorba de umor,citez aici o superba vorba de duh a domnului Ovidiu Nicoara,expusa pe Facebook;"Popular, Black Friday mai e numit si Sfântul Promotie, Ocrotitorul Supermarketurilor si Aducatorul de Arginti".Il rog pe domnul Nicoara sa ma ierte ca am expus acest citat fara a-i cere permisiunea,insa prea frumos a sintetizat domnia sa mecanismul prostirii in masa in scop comercial,ca sa nu poata fi spus!

 Dar sa lasam gluma la o parte si sa ne intrebam,caci este cazul:de ce oare,intr-o tara aflata in recesiune,unde puterea de cumparare a populatiei a scazut mult,numarul supermarketurilor este in crestere?Caci se inalta mereu asemenea"marete obiective",cu toate ca numarul de locuri de munca este in continua scadere,iar veniturile oamenilor,tot mai mici!Cine si cu ce bani va cumpara din aceste magazine?Se pare ca managerii marilor lanturi de retail mizeaza pe"capacitatile ascunse" ale romanilor,pe abilitatea lor de"a se descurca".Iar daca nici aceste elemente nu vor mai functiona,se pare ca va intra in functiune un mecanism subtil de indatorare,pregatit deja de sistemul bancar prin intermediul unor reclame ce sugereaza"un fes si un fular pe credit".Asadar,de ce continuarea indatorarii in proportii de masa,pentru a consuma produsele venite din tarile vestice?

 Raspunsul se contureaza cu tot mai multa putere:Romania,ca toate tarile est-europene foste socialiste,sa nu mai fie tari producatoare,ci sa consume produsele occidentale.Bineinteles.produsele de mana a doua,singurele ce le sunt harazite.Pe credit,bineinteles. Creditarea genereaza indatorare,iar aceasta genereaza o forma moderna si rafinata de sclavie.Astfel,din estul Europei,integrat in Uniunea Europeana,vor veni in vest cohorte intregi de sclavi moderni,care vor munci vesticilor pe lefuri mizere,fara forme legale,fara asigurare de sanatate.Cam asa arata acest mecanism,cu iz de"Mein Kampf'! Iar cresterea necesarului de sclavi face ca UE sa-si doreasca extinderea influentei asupra Ucrainei si Republicii Moldova.Insa Ucraina a declinat"oferta europeana"in ultimul moment.Probabil ca in conducerea acestei tari niste minti lucide au sesizat mesajul real ce reiese din stufosul Acord de Asociere.Un mesaj identic cu cel de deasupra portii Infernului lui Dante:"Lasati orice speranta,voi cei care intrati!"